Algunes idees de les XVIII Jornades de les Lletres Ebrenques

Les Jornades de les Lletres Ebrenques, que tenen lloc anualment a la biblioteca Sebastià Juan Arbó d’Amposta, sempre presenten temàtiques d’interès i són una ocasió immillorable per reflexionar al voltant de les temàtiques que plantegen. Les taules redones que basteixen el programa de la jornada central, que té lloc el dissabte, sempre donen molt bé la pista de quins són els centres d’interès de l’actualitat literària de les comarques de l’Ebre i en general. A més, l’organització de l’esdeveniment no es deixa mai de presentar una taula de nous talents, que evidencien cada any el dinamisme que la creació literària té a les Terres de l’Ebre.

A cadascú l’atreuen unes idees o assumptes determinats. És el cas que dos aspectes van cridar-me l’atenció en aquesta ocasió, que ara porto al terreny de la reflexió.

En primer lloc, vaig tenir la sensació que a la taula “El plat a taula: gastronomia i turisme” bona part de les persones participants feien servir el marc mental estatal com a referència de cuina nacional. Per exemple, es va fer esment del “producte nacional”, fent servir aquella indicació que et trobes al súper per remarcar que un producte no és d’importació,, sinó de producció espanyola. També es va parlar de la cuina mediterrània, un apel·latiu que, segons es va comentar, ve dels Estats Units d’Amèrica (EUA) i englobaria la cuina de les regions riberenques de la Mediterrània, entre les quals hi ha la catalana, la qual, doncs, es pot deduir que ha de formar part alhora de la cuina mediterrània i de l’espanyola. La referència als EUA va tornar a aparèixer per comentar que el suport digital del blog de cuina permet tenir contacte amb usuaris més enllà del marc de referència, que, com hem dit, venia a ser l’estatal. En concret, la persona que hi va fer referència, Susanna Sancho, és l’autora del blog CocinaconSu, un blog en castellà sobre la cuina del Delta de l’Ebre.

No cal emfasitzar la importància que la cuina té en el turisme. Ara, és de lamentar la despersonalització que trobem a l’hora d’oferir producte local, propi d’una cuina amb una personalitat pròpia i distintiva, que és un component de la identitat nacional, com si pertangués a un ens, l’estat espanyol, que no és ben bé un ens nacional, al meu entendre, per més que s’hi escarrassen els devots que darrerament li tornen a cantar les excel·ències cara al sol. Pel que fa a la llengua, cadascú fa el que estima oportú dins de les possibilitats pròpies. La qüestió és que l’ús d’una o altra llengua, o del multilingüisme, està en consonància amb el marc mental des d’on s’escriu o es publica. En qualsevol cas, és de constatar que en dir “nacional” quan es vol fer referència a Espanya, s’allunya de la consideració gastronòmica d’un Jaume Fàbrega en el sentit de considerar la cuina catalana, la dels Països Catalans, és una cuina nacional.

En segon lloc, a la taula “Crims literaris”, es va interpel·lar els participants pel ruralisme de les seues creacions, atès que, en la majoria de casos, l’acció de les novel·les que s’hi presentaven, té lloc fora de l’àmbit característicament urbà del gènere negre. Més enllà de les contestacions diverses (Sílvia Mayans va traslladar-se fa temps de Barcelona a la Terra alta i hi ambienta les seues narracions; Alfred Sala viu una circumstància parla·lela tot i que la novel·la que hi presentava, Objectiu: Himmler! està ambientada a Barcelona; Entre les ombres, de Xulio Ricardo Trigo passa a París…), em va fer l’efecte que el plantejament de la qüestió ve a tomb arran d’aquella tendència ruralista que tenia en l’obra de Jesús Moncada potser el referent més significatiu, com si pel fet que l’àmbit territorial de les Jornades és el que és i hi ha qui té la sensació de ser lluny de Barcelona, la literatura que s’hi fa hagués de ser diferent de la que ve de la capital.

Decididament, crec que és un dilema artificial. Molta literatura sueca d’aquest gènere passa en llocs molt petits i a ningú se li ocorre parlar de ruralisme. Al meu entendre, el mateix gènere negre ja és un producte urbà, que ix d’una mentalitat urbana, és a dir, està escrit des d’una perspectiva urbana. Les formes de vida actuals, al capdavall, basteixen un punt de vista creatiu encara que, com en el cas de la novel·la d’Alfred Sala, estiga ambientada als anys 40 del segle XX. Soc més inclinat a identificar aquest ruralisme amb el provincianisme que es podria suposar a un àmbit territorial com les Terres de l’Ebre. No negaré que la llunyania de la capital hi pot tenir certa influència, en això, però em sembla evident que, pel que fa als autors que s’hi mouen, la qualitat està assegurada. Una altra cosa és la projecció que puguen tenir, si bé això, després de tot, també està determinat per l’organització de la irradiació cultural a través dels mitjans de comunicació de masses, que, aquests sí, són a la capital sobretot.

Després de tot, vaig poder saludar l’antropòloga Carme Queralt, autora de La cuina de les Terres de l’Ebre, perquè estampés el seu autògraf en l’exemplar de la primera edició del llibre, de 2000, que deu anys enrere, quan vaig presentar La cuina de Traiguera en aquest mateix fòrum, no va ser possible. Aquest sí que és un llibre fonamental per bastir i mantenir la personalitat pròpia de la cuina tradicional dins de l’evolució dels temps.

Albes

Al cap de quatre anys d’haver-lo adquirit, després de la darrera mudança i, molt pitjor, havent faltat l’autor, finalment, entaforo Albes d’Albert Garcia i Pascual a la bossa de la platja i me’n vaig a rematar aquest estiu que pareix que no s’haja d’acabar mai i en realitat ja ha passat. Vaig comprar el llibre per micromecenatge, per invitació d’Albert, el 2019, i havia embarrancat entre altres tants a la lleixa dels pendents. Amb tot, la tria no és arbitrària. Aquest dissabte 30 de setembre ens trobem la gent del Pont Cooperativa de lletres a Culla, en la trobada anual i per homenatjar la figura d’Albert Garcia, que hi va passar els darrers temps de la seua vida. Entremig, la gent del Pont hem produït el llibre col·lectiu La tempesta contra les roques, que duu el subtítol Poesia i memòria d’Albert Garcia i Pascual, editat exclusivament en suport digital.

De pastor a pastor

L’obra literària de Joan Besalduch que conec està il·luminada pel far de la recerca de la identitat pròpia i per la projecció literària reflexiva que el seu focus emet, com si passant la rella per l’entorn personal i social busqués de fer aflorar de sota terra el fruit de l’existència. La indagació en el propi ésser i en el que l’envolta, que és el que el dota de contorns, de caràcter, és la matèria literària dels dos llibres que en tinc llegits: Dotze campanades i De pastor a pastor.

A Dotze campandes, l’autor recrea la seua vivència de Sant Mateu, poble del Maestrat d’on és originari, a partir sobretot dels records d’infantesa i joventut, entretallats per l’emigració de la seua família a França, experiència vital que va ocupar-li la formació escolar i, doncs, va conformar-li una certa manera de ser, un caràcter. Ja en aquesta obra memorialística compareixen algunes temàtiques que es desenvolupen, s’aprofundeixen a De pastor a pastor: La reflexió sobre les formes de vida de la ruralitat davant les transformacions que venen del món urbà; l’aproximació a l’autenticitat de la Natura, també amb relació al gènere humà; una manera d’entendre el món en què la dignitat humana descansa sobre valors que emanen dels drets humans i que sempre, abans i ara, costen deu i ajuda de fer prevaldre, una visió que té en la passió i alhora en la compassió el seu punt de vista personal.

Continua llegint

El pou dels maquis

Moltes vegades m’he trobat amb el ploricó del final de la parla catalana i la murga que el català literari i el català parlat s’allunyen com dos planetes destinats al forat negre de la desaparició. Hi ha molt d’inútil que es pensa que el seu melic és el centre del món i que la realitat sociolingüística que viu al seu barri és la realitat dels Països Catalans. Ah no, que és que només estava benpensant en termes que, al capdavall, coincideixen amb les magrejades comunitats autònomes. 

Acabo de llegir de fa poc El pou dels maquis, de Margarida Aritzeta. Vaig rebre el llibre de mans de l’autora, al Tiana Negra de 2016, que me’l va dedicar per la fixació compartida pel fenomen de la guerrilla contra el franquisme. Abans de fer-ne la lectura, vaig deixar el llibre a mon pare, que va viure de xiquet al Camp de Tarragona, i fa poc vaig recuperar-lo i he tingut ocasió de llegir-lo amb aquest retard. Un retard crònic cada vegada més acusat.

Continua llegint

Inventari de llibres llegits el 2021

La cosa ve d’un propòsit fet a començaments del 2020 i amenaça de convertir-se en una tradició: fer la llista dels llibres llegits durant l’any. Ja ho vaig fer a finals del 2020 i ara reincidisc.

No ha estat un any de lectures tan intenses com l’anterior perquè la vida a l’exterior del cau ja ho té. De tota manera, crec que he mantingut prou el ritme lector. Tots els títols són aprofitables i, si no, no són dignes d’aparèixer en aquesta mena de llistes per la simple raó que la lectura no s’ha acabat de completar. Però soc d’acabar el llibre que començo, maldament siga una llosa. Els únics llibres illegibles són els que estan mal escrits. I podria citar-ne alguns que bonament no inclouria ací.

Els títols estan ordenats alfabèticament pel cognom de l’autoria. S’han llegit tots en paper, tret d’un, que s’ha llegit a la tauleta.

  • Blai Bonet: El mar. Club Editor, 2017
  • Jaume Cabré: Consumits pel foc. Proa, 2021
  • Consorzio Museum Musei: Palazzo Ducale. Venezia. Consorzio Museum Musei, 2019
  • Alícia Coscollano: Carles Santos i Ventura. Onada, 2015
  • Robert Eaglestone: La literatura. Per què és important. Saldonar, 2020
  • Mark Engler i Paul Engler: Manual de desobediència civil. Saldonar, 2019
  • Robert Graves: Adeu a tot això. Edicions de la Ela Geminada. 2018
  • Carlota Gurt: Cavalcarem tota la nit. Proa, 2020
  • Ramon Iglesias: Cròniques del centre de l’Univers. Llibres del Segle, 2020
  • Tomàs Llopis: Contra les aules. 3 i 4, 2016
  • Vicenç Llorca: Aquell antic missatge de l’amor. Columna, 2018
  • _ Simfonia de tardor. Columna, 2021
  • Josep Lluís Micó: Titulars i reserves. Saldonar, 2021
  • Miquel Molina: Cinc hores a Venècia. Univers, 2020
  • Marta Orriols: Aprendre a parlar amb les plantes. Periscopi, 2018
  • Òscar Pérez Silvestre: Josep Francesc Boix Senmartí. El mestre que estimava la natura i la poesia (1901-1931). Publicacions de la Universitat Jaume I, 2020
  • Joan Perucho: Poesia 1947-1956. Meteora, 2013
  • Joan Pinyol: Avi, et trauré d’aquí!. Saldonar, 2019
  • Mercè Rodoreda: Cartes a l’Anna Murià (1939-1956). Club Editor, 2021
  • Irene Solà: Canto jo i la muntanya balla. Anagrama, 2019
  • Marta Tena Subirats: Una lluna a la finestra. Onada, 2020
  • Rafael Vallbona: Els bons dies. Amsterdam, 2019
  • Gerard Vergés: Poesia completa 1982-2014. Proa, 2015

A propòsit del Festival Conta’M

Entre el 15 i el 17 d’octubre de 2021 ha tingut lloc a Canet lo Roig la tercera edició del Festival Conta’M, que organitza l’associació Maestrat Viu. Les dues edicions anteriors, en els anys precedents, van tenir lloc a Atzeneta del Maestrat i Càlig. Els artífexs de l’invent són Tània Muñoz i Josep Meseguer-Carbó; ella, contacontes internacional que ha recorregut terres i universitats amb el seu ofici, i ell, home orquestra de l’activisme cultural popular. Maestrat Viu, en aquesta com en altres comeses comarcals i de país, és la plataforma que fa de motor de projectes diversos. Entre aquests projectes, el Festival Conta’M deu ser el de més envergadura: tres dies de programació per a diversos sectors de públic, amb jornades pedagògiques incloses, per difondre el gènere de la narrativa oral popular entre la docència del Maestrat i comarques veïnes, apostant per les possibilitats del gènere com a recurs educatiu i de foment de la llengua.

Continua llegint

Homenatge a Josep Igual

Presentació d’Estius a l’Ebre. Vall-de-roures, agost de 2007.

Aquest divendres 15 d’octubre té lloc a la biblioteca Sebastià Joan Arbó d’Amposta, en el marc de les XVI Jornades de les Lletres Ebrenques, un homenatge a Josep Igual, traspassat el 25 de març. Hi assistisc per fer una intervenció en el darrer torn de parlaments d’amics i lectures poètiques en què s’estructura aquesta part de l’homenatge, que ja n’ha tingut una primera abans a la tarda, consistent en intervencions enregistrades en vídeo. A la nit, l’acte s’inicia amb una dramatització de textos del finat i després venen les intervencions.

Continua llegint

Sobre Estrella de Mar

Aquestes ratlles veuen la llum alhora que té lloc la primera presentació pública d’Estrella de mar, a l’Abacus del Poblenou, a Barcelona, en el marc del Llibrestiu 2021. Recórrec al blog per aclarir quatre idees en aquest sentit, com solc fer de fa temps.

La novel·la té el seu origen en circumstàncies professionals i familiars. En primer lloc, la vida al Maresme havia d’acabar portant a escriure alguna història que hi estigués ambientada, com he fet en ocasions anteriors (Privacitat garantida, El tren de la platja). Segurament, aquesta és la de més entitat literària, almenys pel que fa a la intenció creativa. En segon lloc, la dedicació de temps al treball en el terreny de la literatura juvenil, vinculada al programa El Gust per la Lectura, va generar una proximitat, una familiaritat amb aquesta àrea de la literatura, tant amb relació als clàssics universals i catalans com a la producció més actual. Després l’experiència a les aules, específicament en la darrera etapa d’exercici docent amb alumnes, de 2012 a 2015, va proporcionar-me el contacte directe amb el col·lectiu adolescent de l’institut i la coneixença de casos particulars per via de tutoria individual. Una pràctica que d’altra banda he fet des de 1990.

Acabava de publicar Màxima discreció i, tot i que tenia en ment fer-ne la continuació, volia provar alguna cosa diferent, molt en la dinàmica de la incursió que vaig practicant en l’escriptura creativa. Això i el fet de tenir un fill que justament acabava la secundària aquell any va portar-me a plantejar-me l’escriptura d’una novel·la juvenil. Setze anys és una edat crucial. Hi ha partidaris d’atorgar en aquesta edat la majoria d’edat i jo en soc un. El fet que a partir dels setze anys ja es puguen fer algunes coses pròpies o pròximes a les possibilitats dels adults, no em convenç. L’emancipació dels joves hauria de ser una fita de la societat i, en canvi, es tracta d’un col·lectiu que tot just es troba a la cua de les prioritats polítiques i socials. Així és que el moment en què es posen les primeres peces sòlides de l’edifici de la personalitat correspon a una època de la vida en què les persones d’aquesta edat han de fer front a la seua pròpia transformació alhora que miren de quadrar en l’entorn on viuen. I quadrar no vol dir adaptar-s’hi, plegar-s’hi necessàriament. La incursió creativa en aquest territori, que no havia practicat anteriorment, suposava un repte que em venia molt de gust encarar.

El títol del llibre simbolitza la trama central de la novel·la i pren com a motiu l’adorn d’un collaret, una peça que pot remetre, com és el cas, a la relació entre les persones, als presents, als regals, és a dir, a l’establiment de vincles afectius, emocionals i també socials. És el collaret que apareix a la coberta, a la sorra d’una platja deserta en un estiu de mar ben blau i cel diàfan, lluminós. Una imatge que és una crida a la il·lusió de llegir el llibre per veure què hi passa, en aqueixa platja, en aquest món. Remet, doncs, a l’ambient en què se situa la narració tot fent-ne abstracció.

Continua llegint

El cas Peníscola

El cas Peníscola és un exemple actual de com un determinat lloc pot servir de decorat, d’ambientació per a una trama narrativa, la que siga, apta per al gran públic, i de com aquest lloc pot ser perfectament una localitat del Maestrat. La novel·la, que va guanyar el Premi de narrativa Vila de Puçol de 2013, narra la investigació que una policia, mossa d’esquadra de baixa, porta a terme sobre la mort de la mare del xicot de la seua filla, escaiguda divuit anys abans. La policia en qüestió, Anna Recasens, és una barcelonina que viu una situació personal complicada. Va a Peníscola a l’enterrament del pare del xicot esmentat i aleshores s’assabenta del cas de la mare i emprèn una recerca secreta a partir d’entrevistes i materials que va reunint de manera més o menys subreptícia.

L’originalitat de la novel·la rau en el tractament que l’autor fa dels personatges. D’una banda, es presenta al lector una sèrie de personatges secundaris caracteritzats, sobretot, pel component sexual o eròtic, tot sovint ratllant el grotesc. De l’altra, la narració avança furgant en la part fosca dels personatges principals, la protagonista Anna Recasens i Lledó, la viuda del difunt. Això a partir de sotmetre’ls a tots a l’ull clínic de la investigadora, de manera que, inicialment i fins ben avançada la trama, tothom apareix com a possible assassí de Roser, la víctima.

Val a dir que l’autor desplega una trama detectivesca que fa de xasís de la novel·la i l’enriqueix amb els seus girs narratius, moltes vegades provocats per la pulsió eròtica dels personatges. El focus peniscolà s’eixampla a les poblacions veïnes: Benicarló, on hi ha la sénia on viu Lledó; Morella, on viu el germà del difunt; Sant Carles de la Ràpita, a on van Anna i Lledó amb la intenció de relaxar-se de les tensions; Alcalà de Xivert, on Anna va a fer-se amb uns papers aclaridors a cal metge de Roser. La incorporació de Tomàs, mosso tortosí que apareix a la presentació d’un llibre, en un dels passatges més delirants de la novel·la, dona pas a les Terres de l’Ebre, des d’on es porten a terme gestions discretes i esclaridores per a la resolució del cas. També dona pas a la penetració narrativa en la complexitat del personatge protagonista, Anna, cosa que completa el cercle analític apuntat.

Manel Joan i Arinyó és un escriptor que té un component humorístic, irreverent, que té en la ironia, el sarcasme i l’astracanada uns recursos inigualables per combinar amb la llibertat expressiva que practica amb relació al sexe i l’erotisme. Per això, El cas Peníscola, sobretot una novel·la que entraria en el gènere policíac o detectivesc, té uns trets que la fan tan original.

L’ambientació a Peníscola respon en primer lloc a la relació de familiaritat que l’atuor, de Cullera, manté amb el Maestrat. Segons explica, la novel·la està basada en fets reals, uns fets que, això no obstant, no van tindre lloc a Peníscola, sinó en un poble de la Ribera proper a Cullera, i que corresponen a un cas que encara està per resoldre. El fet de situar l’acció de la novel·la a Peníscola, a més del component diguem-ne urbà que l’aproparia a la novel·la negra, respon a la necessitat de disposar d’una protagonista creïble, és a dir, que tinga els coneixements policíacs per resoldre el cas i que parle català. Aquest darrer element ve condicionat per la percepció sociolingüística que la policia estatal, al País Valencià, s’expressa exclusivament en castellà, cosa que potser distorisionaria la versemblança i allunyaria el perfil de la protagonista dels interessos creatius de l’autor. Anna Recasens és una policia que es dedica a delictes de gènere, matèria avinent amb el component eròtic de la novel·la, i ella mateixa se submergeix en la trama a partir dels seus propis conflictes personals, íntimament relacionats amb les seues relacions amoroses.

D’altra banda, Peníscola és un referent potent, molt conegut. En aquest sentit, la novel·la no entra en absolut en el localisme entès com a mostra d’autenticitat. L’autor busca intencionadament un determinat microcosmos en què els seus personatges se senten còmodes, independentment de si algú que coneix Peníscola de primera mà el puga donar per bo o no. Això és així fins al punt que hi apareix el col·lectiu Escola Valenciana organitzant les festes de mestres a on conviden la protagonsita. La ficció també actua sobre el nomenclàtor urbà, un detall que pot passar desapercebut al lector que no el conega directament.

I és que, en un cert sentit, El cas Peníscola és també una novel·la sobre el Maestrat, escrita des d’un punt de vista excèntric si no extern, ben bé el punt de vista majoritari del públic lector de la novel·la, cosa que explica la visió actual desproveïda de tipicitat i també la tria lingüística.

Una novel·la del tot apta per passar una bona estona de lectura desenfadada.

Estrella de mar

Estrella de mar és una incursió en la narrativa juvenil, producte dels darrers anys a l’Institut de Premià de Mar. Vull dir que el món que apareix al llibre està tret de vivències i percepcions recollides a l’institut que ha acabat sent el definitiu. També s’ha de dir que molt bona part del llibre és producte de la meua imaginació. Escriure un llibre és una tasca complexa i laboriosa, de feina de formiga, i arribar a veure’l publicat també. La idea original és molt personal. A la dedicatòria n’hi ha la pista definitiva.

A la contracoberta hi diu:

“S’ha acabat el darrer curs d’ESO i l’Arnau està disposat a viure totes les possibilitats de l’estiu encara que a casa les coses s’estiguin complicant. Ell i els seus amics ho tenen tot organitzat per passar-s’ho de meravella just quan arriben les festes. L’Arnau està fent molts descobriments, també l’amor, però hi ha forces que arrosseguen tant o més, perquè són molt difícils de controlar. La vida el portarà a lluitar contra les circumstàncies per un tresor en forma d’estrella de mar i a descobrir que només la voluntat de sortir endavant i la sort et valen per a viure. 

Descobertes, coneixences, nits d’estiu, festa i disbauxa xoquen amb pors, distàncies, renúncies i violència en una història a cavall d’un món que s’acaba i un altre de desconegut que espera al protagonista. I no vol quedar-se sol per viure’l. L’acompanyes?”